Gelida - Sant Sadurní d'Anoia

Gelida
Sant Sadurní d'Anoia

Entre les valls de l’Anoia i les muntanyes de l’Ordal

Descripció general

L’etapa inicial de la Via Augusta va del petit municipi de Gelida, arraulit en els primers contraforts de la serra de l’Ordal, fins a Sant Sadurní d’Anoia, la capital dels principals cellers d’escumosos del país.

El camí comença a l’estació de Gelida. Val la pena, quan estigui operatiu, pujar al poble amb el quasi centenari funicular, “El Funi”, i visitar el castell de Gelida, construït sobre restes iberes i romanes, des d’on es pot gaudir de bones vistes del paisatge de les Valls de l’Anoia, amb el fons imponent de Montserrat.

Des de l’estació, el camí es dirigeix cap al polígon de la Gelindense i les Cases Noves, creua el riu Anoia pel pont del camí del Mig (BV-2249), deixa enrere la deixalleria i la fàbrica Unex, i es desvia en direcció la Ferreria. Només a partir d’aquest punt es comença a gaudir del paisatge de vinyes que caracteritza la Via Augusta Penedès i que, de manera general, en les immediacions de tots els nuclis ha perdut terreny enfront els polígons industrials i les urbanitzacions.

La ruta continua pel camí de Can Miquel en un terreny solcat de barrancs fins que arriba al pas de Piles, sobre el riu Anoia. Es creua el pont de la BV-2296 i immediatament després s’agafa el camí de l’esquerra que, amb un pendent acusat, permet arribar al corriol que remunta el curs sinuós del riu Anoia. Se segueix fins a l’alçada de Can Codorniu, i s’entra a Sant Sadurní d’Anoia pel nord-est, es travessa la plaça del Pont Romà -una de les entrades més antigues de la vila- i es continua pel carrer de l’Església. Cal dir que val molt la pena visitar el Centre d’Interpretació del Cava, Can Fassina.

Finalment, el camí descendeix pel parc de la Timba, al sud del poble i l’etapa finalitza a la confluència del carrer Maresme (pista) i el carrer Diputació, just abans de passar el pont sobre la riera de Lavernó. A la dreta, l’etapa continua, a l’esquerra, el camí porta a l’estació de Sant Sadurní d’Anoia.

Característiques de l'etapa
Perfil de l'etapa
Familiar.
A peu
Sí.
Ciclable
Excepte tot el trajecte vora el riu Anoia.
Accessible
Zones de pícnic

La Miranda d’Espiells, prop de l’ermita d’Espiells.

Aparcaments

Gelida: estació de Renfe.
Sant Sadurní d'Anoia: estació de Renfe i aparcaments públics a l’aire lliure de l’Ateneu, del Centre i del Pont Romà.

Fitxa tècnica
Desnivell
200m
Temps a peu
3 h i 30 min (sense pauses)
Temps en bici
1 h (sense pauses)
Informació pràctica

Vigileu el pas sobre el riu Anoia pel pont de la carretera BV-2296. Teniu en compte que heu de travessar la carretera per posar-vos a mà esquerra i poder agafar el camí que baixa al riu.

Com arribar

Gelida
Línia R4 de Rodalies, estació de tren de Gelida.

Sant Sadurní d'Anoia
Línia R4 de Rodalies, estació de tren de Sant Sadurní d'Anoia.